Niets zo leuk als samen jullie huwelijksdag te plannen. Maar ook niets zo stresserend. Zijn jullie zeker niets vergeten? Hoe lang duurt alles? En wie moet wanneer waar zijn? Een draaiboek voor jullie huwelijk is geen overbodige luxe. Ontdek hier hoe jullie eraan beginnen en waar jullie zeker aan dienen te denken. En gebruik ons voorbeeld als vertrekpunt voor de dagplanning van jullie trouwdag. Zodat jullie je nergens meer zorgen om hoeven te maken.
Wat is een draaiboek voor een huwelijk?
Een draaiboek voor een huwelijk is een gedetailleerd uitgeschreven dagplanning van jullie trouwdag. Dit document vertelt in één oogopslag wat er waar en wanneer gebeurt en wie daarbij aanwezig dient te zijn. Is onze checklist voor jullie huwelijk een tijdlijn voor de voorbereidingen, dan is een draaiboek een tijdlijn voor jullie grote dag zelf.
De dagplanning voor jullie trouw opstellen
Het stappenplan voor het maken van een huwelijksdraaiboek
Het belangrijkste moment van jullie huwelijksdag is jullie ja-woord, ook in jullie draaiboek. Of jullie nu kiezen voor een burgerlijke ceremonie, een trouw in de kerk of een combinatie van beiden, doorgaans wordt voor deze momenten een bepaald uur afgesproken. Plan jullie huwelijksdag daarom rond de ceremonie. Vervolledig het draaiboek met dit stappenplan:
- Lijst jullie volledige programma en alle activiteiten Denk aan de evidente zaken, zoals de ceremonie, de receptie en het diner, maar ook aan het ophalen van het bruidsboeket, het ontvangen van de gasten en de verplaatsingen tussen de verschillende locaties.
- Leg de volgorde en de tijdsduur van alle activiteiten Uiteraard staat het avondfeest helemaal onderaan, maar bedenk bijvoorbeeld of jullie een fotoshoot voor de ceremonie, na de receptie of allebei willen. Overleg met jullie huwelijksfotograaf hoeveel tijd hij nodig heeft.
- Koppel elk onderdeel aan een of meerdere personen. Wie moet er zeker aanwezig zijn en wie is er verantwoordelijk voor een bepaald onderdeel? Vergeet je leveranciers niet, bijvoorbeeld muzikanten en cateraars. Voeg telefoonnummers van iedereen toe.
Druk tenslotte jullie draaiboek af en bezorg het aan wie het nodig heeft, of deel het via mail of in WhatsAppgroepen. En dan is het tijd voor misschien wel de moeilijkste stap…
Het belangrijkste voor jullie huwelijksdraaiboek: laat het los
Een draaiboek voor jullie huwelijk is het perfecte houvast voor een drukke dag. Het biedt overzicht en duidelijkheid, voor jullie als koppel, maar ook voor alle betrokkenen, zoals jullie leveranciers. Beschouw het wel als een richtlijn en niet als een harde wet. Vertrouw jullie draaiboek op jullie trouwdag toe aan jullie weddingplanner, jullie ceremoniemeester of een van jullie getuigen. Zo kunnen jullie het loslaten en van elkaar en de dag genieten, inclusief alle spontane momenten die niet in het draaiboek staan.
Onze gouden tip: voorzie voldoende tijd
Van sommige activiteiten weet je op voorhand hoelang ze duren. Voor andere maak je een inschatting. Zorg er zeker voor dat je telkens marge hebt. Niet alleen komen jullie op die manier niet in de problemen wanneer er toch vertragingen zijn, het zorgt ook voor rustmomenten en ontspanning tussendoor. En geloof ons, die hebben jullie echt nodig op zo’n dag.
Ook voor de fotoshoot is het essentieel om voldoende tijd te voorzien. Je wil niet later terugkijken naar jullie trouwalbum en beseffen welke foto’s er ontbreken. Voor een geslaagde trouwvideo is tijd minder van belang, aangezien die meer spontane momenten vangt. Nog niet overtuigd van de meerwaarde van een huwelijksvideo? Ontdek dan 5 redenen om een videograaf te boeken voor jullie huwelijk.
Voorbeeld van een draaiboek voor een huwelijk
Gebruik deze dagindeling voor een trouwdag gerust als vertrekpunt en pas hem aan naar jullie situatie.
8.00u - Opstaan
Bruid/bruidegom thuis
Bruid, bruidegom
8.30u - Ontbijt
Bruid/bruidegom thuis
Bruid, bruidegom
9.00u - Make-up en haar
Bruid thuis
Bruid, kapster, visagiste
9.00u - Aankleden bruidegom
Bruidegom thuis
Bruidegom
10.00u - Aankleden bruid
Bruid thuis
Bruid, kapster
10.00u - Ophalen bruidsboeket
Bloemenwinkel
Getuige bruid
10.00u - Ophalen auto
Garage
Getuige bruidegom
10.30u - Naar bruid rijden
Onderweg
Bruidegom, getuige bruidegom
11.00u - First look moment
Bruid thuis
Bruid, bruidegom, getuigen, fotograaf
11.30u - Naar trouwlocatie rijden
Onderweg
Bruid, bruidegom, getuigen
12.00u - Fotoshoot op trouwlocatie
Trouwlocatie
Bruid, bruidegom, fotograaf
12.30u - Ontvangst gasten
Trouwlocatie
Bruid, bruidegom
13.00u - Ceremonie
Trouwlocatie
Iedereen
14.00u - Felicitatiemoment
Trouwlocatie
Iedereen
14.30u - Opfrismoment
Trouwlocatie
Bruid, bruidegom
15.10u - Naar feestlocatie rijden
Onderweg
Iedereen
15.30u - Fotoshoot
Feestlocatie
Bruid, bruidegom, fotograaf
16.30u - Receptie
Feestlocatie
Iedereen
18.00u - Diner
Feestlocatie
Iedereen
20.00u - Ontvangst avondgasten
Feestlocatie
Bruid, bruidegom
21.00u - Openingsdans
Feestlocatie
Bruid, bruidegom, fotograaf
21.15u - Avondfeest
Feestlocatie
Iedereen